Naar hoofdinhoud Naar footer

Succesvolle implementatie van digitale zorg

Begin bij de zorgmedewerker

Gepubliceerd op: 01-11-2025

De inzet van digitale zorgtechnologie vraagt meestal om een andere manier van werken. Niet in één deel van de organisatie, maar door de gehele organisatie heen. Adviseurs van het programma Waardigheid en trots voor de toekomst spraken met verschillende zorgorganisaties over de implementatie van technologie. De rode draad: het wordt pas een succes als digitale zorg aansluit bij een vraag van de zorgmedewerkers en zij betrokken worden bij de implementatie. Als het hen ondersteunt in hun werk is er ook de motivatie om anders te gaan werken.

De inzet van digitale zorgtechnologie vraagt meestal om een andere manier van werken. Niet in één deel van de organisatie, maar door de gehele organisatie heen. Adviseurs van het programma Waardigheid en trots voor de toekomst spraken met verschillende zorgorganisaties over de implementatie van technologie. De rode draad: het wordt pas een succes als digitale zorg aansluit bij een vraag van de zorgmedewerkers en zij betrokken worden bij de implementatie. Als het hen ondersteunt in hun werk is er ook de motivatie om anders te gaan werken.

Technologie waar het kan, warme zorg waar het moet

‘Echte verandering in de zorg komt niet door technologie, maar door de cultuur‘, zegt Kayleigh Glas, programmamanager Kennemerhart. ‘Zorgmedewerkers werken vanuit hun hart. Als zij minder warme zorg kunnen geven, raakt dat direct hun motivatie. Daarom begint digitalisering bij het gesprek: wat beweegt medewerkers en wat hebben ze nodig?‘

‘Pas dan wordt technologie een middel dat hen helpt hun waarden waar te maken en de zorg beter en menselijker te organiseren. Als je echt de kern raakt en begrijpt, kun je technologie of innovaties invoeren die wel aansluiten en duurzaam blijven hangen.‘

Eerst luisteren, dan samen bouwen

Kayleigh Glas, Programmamanager Kennemerhart

Lees meer

Technologie als stille kracht op de achtergrond

Ook bij De Herbergier is technologie geen doel op zich, maar een hulpmiddel. Een hulpmiddel dat op de achtergrond meedraait, zodat het welzijn van bewoners op de voorgrond blijft. Want, zoals eigenaar Remco Foppen het treffend zegt: ‘Zorgmedewerkers hebben niet gekozen voor een technische opleiding. De techniek moet óns ondersteunen, niet andersom.‘

De organisatie vertrekt vanuit een duidelijke visie: bewoners moeten zich thuis voelen, betekenis ervaren en zoveel mogelijk zelf kunnen doen. De technologie die zij inzetten, van zorgalarmering tot slimme sensoren, moet daarbij helpen, zonder op te vallen. Toen ze begonnen met de bedsensor was de eerste stap niet een technische training, maar een gesprek: wat betekent dit voor jou als medewerker? En waar ben je bang voor? Door twijfels en vragen bespreekbaar te maken, ontstaat er ruimte om een nieuwe werkwijze uit te proberen. Op die manier kan een medewerker ervaren dat de technologie helpt. Een medewerker nachtdienst was eerst sceptisch, maar veranderde na een nacht van mening. Ze had nu zelf ervaren dat het haar overzicht en rust gaf.

Lees meer

Lees ook het artikel Hoe kleinschalige zorgorganisatie De Herbergier technologie succesvol implementeert.

Ga het gesprek aan met zorgmedewerkers

Uit beide voorbeelden van Kennemerhart en De Herbergier blijkt dat het belangrijk is om vóór de inzet van technologie het gesprek aan te gaan met zorgmedewerkers. Als digitale zorg ondersteunend kan zijn aan hun werk, is de bereidheid om er mee te werken een stuk groter.

Deel deze pagina via: